مقایسه سیم‌کارت‌های استاندارد، میکرو، نانو و مینی

مقایسه سیم‌کارت‌های استاندارد، میکرو، نانو و مینی

مقایسه سیم‌کارت‌های استاندارد، میکرو، نانو و مینی

تمامی گوشی‌های هوشمند (و گوشی‌های معمولی و سایر انواع تلفن‌های همراه) نیاز به سیم کارت برای اتصال به شبکه‌های موبایل دارند - همچنین، دستگاه‌های مودم موبایل و تبلت‌هایی که امکان اتصال به شبکه موبایل را ارائه می‌دهند، نیز نیاز به سیم کارت دارند.

اما در حین اینکه شما مطمئناً حداقل یک دستگاه در زندگی خود دارید که نیاز به سیم کارت دارد، همه سیم کارت‌ها یکسان نیستند، زیرا در سه اندازه مختلف و چهار نوع عرضه می‌شوند.

در ادامه از این مطلب در آقای رند توضیح می‌دهیم که این سه اندازه مختلف چی هستند، کدام یک را مطمئناً نیاز دارید، چگونه یک سیم کارت را به اندازه دیگری تغییر دهید، آیا نیاز به سیم کارت جدیدی دارید، eSIM چیست، و به طور کلی همه مطالبی که باید در مورد سیم کارت‌ها بدانید را برایتان توضیح خواهیم داد.

مقالات مرتبط:

 امنیت و بازیابی اطلاعات پس از دزدیده شدن آیفون

چگونه از تنظیمات گوشی بفهمیم که هک شدیم؟

آیفون 15 در برابر آیفون 14: چه چیزهای جدید و متفاوتی وجود دارد

 

  1. اندازه‌های مختلف سیم کارت‌

دلیل وجود سیم کارت‌ها با اندازه‌های مختلف این است که برخی دستگاه‌های موبایل سیم کارت‌های کوچک‌تری نیاز دارند، زیرا کوچکتر بودن این امکان را فراهم می‌کند که فضای بیشتری در داخل تلفن‌همراه (یا دستگاه دیگر) برای تکنولوژی‌های دیگر فراهم کند، بدون افزایش اندازه گوشی.

با این حال، اگرچه این به معنایی است که سیم کارت‌های رایج بسیار کوچک‌تر از یک سیم کارت استاندارد هستند، اندازه‌های سیم کارت بزرگتر و قدیمی‌تر همچنان در برخی از دستگاه‌های قدیمی و در برخی از دستگاه‌هایی که نیاز به بهره‌برداری بهینه از فضای خود ندارند، به کار می‌روند.

پنج نوع مختلف سیم کارت‌ چیست؟

انواع رایج سیم کارت به شرح زیر است:

  • استاندارد (Standard SIM):

سیم کارت استاندارد (یا مینی) کمتر در دستگاه‌های مدرن استفاده می‌شود، اما ممکن است آن‌ها را در برخی از گوشی‌های موبایل قدیمی و گوشی‌های معمولی ببینید. اگر دستگاهی دارید که به اندازه‌ی سیم کارت استاندارد نیاز دارد، می توانید سیم کارت استاندارد را برش داده و به اندازه‌ی مورد نیاز تغییر دهید.

  • ماکرو (Micro SIM):

سیم کارت میکرو (Micro SIM) به طور معمول در گوشی‌های هوشمند قدیمی و برخی از تبلت‌ها استفاده می‌شود. این سیم کارت‌ها معمولاً می‌توانند با استفاده از یک تبدیل ساده به اندازه‌ی سیم کارت نانو تغییر اندازه دهند، که آن‌ها را برای استفاده در دستگاه‌های مختلف قابل استفاده می‌کند.

انواع سیم کارت:  استاندارد، میکرو، نانو و مینی

  • نانو (Nano SIM):

سیم کارت نانو اندازه‌ی بسیار کوچکی دارد و ابعاد آن به طور تقریبی ۱۲.۳ میلی‌متر در ۸.۸ میلی‌متر می‌باشد. این نوع سیم کارت به عنوان استاندارد در بیشتر گوشی‌های هوشمند مدرن و برخی از تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد کوچک آن امکان جایگزینی آسان و استفاده در دستگاه‌های با فضای محدود را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که سیم کارت نانو با کارت‌های بزرگتری مانند استاندارد سازگاری ندارد و باید به دقت انتخاب شود تا به درستی در دستگاه مورد نظر جا شود.

  • ترکیبی (Combi SIM):

سیم کارت ترکیبی (گاهی هم به عنوان SIM چندگانه یا SIM تریو نامیده می‌شوند) تمامی سه اندازه کارت SIM را ترکیب می‌کند، بنابراین می‌توانید به آسانی کارتی را که نیاز دارید بیرون بیاورید. این نوع توسط ارائه دهنده شبکه‌های مخابراتی به شما ارسال می‌شود، بنابراین نیازی به نگرانی درخواست اندازه صحیح سیم کارت ندارید.

  • eSIM:

ای سیم یک سیم کارت جاسازی شده است که نمی‌توانید آن را از تلفن یا دستگاه دیگر خود بیرون بیاورید. این جدیدترین نوع سیم کارت است و در بسیاری از گوشی‌های مدرن مانند مجموعه iPhone 14 - همراه با بسیاری از آیفون‌های دیگر - و مجموعه Samsung Galaxy S22 یافت می‌شود.

این‌ها در واقع کوچک‌تر از سیم کارت‌های نانو هستند، بنابراین فضای بیشتری برای تکنولوژی‌های دیگر فراهم می‌کنند. اندازه کوچک آن‌ها به این معناست که eSIM ها نیز در دستگاه‌های قابلیت پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند Apple و Samsung Galaxy استفاده می‌شوند.

  1. ابعاد فیزیکی برای هر اندازه کارت SIM چیست؟

جدول زیر به شما نگاهی دقیق‌تر به اندازه دقیق هر نوع سیم کارت ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که سیم کارت‌های ترکیبی در اینجا گنجانده نشده‌اند.

نوع سیم کارت

ارتفاع(MM)

عرض (MM)

ضخامت (MM)

استاندارد

25.00

15.00

0.76

ماکرو

15.00

12.00

0.76

نانو

12.30

8.80

0.67

ای سیم

6.00

5.00

0.67

  1. کدام سیم کارت را دارم و کدام را نیاز دارم؟

اگر اخیراً یک سیم کارت دریافت کرده‌اید، احتمالاً یک سیم کارت ترکیبی است، زیرا این راهکارهای شبکه‌های موبایل برای تأمین عمومی هستند. در صورتی که این‌طور نباشد، مگر اینکه یک سیم کارت را سال‌ها داشته باشید، احتمالاً یک سیم کارت نانو دارید، زیرا آن‌ها بیش از 6 سال است که پراکندگی دارند. به هر حال، برای اطمینان از اندازه سیم کارت خود، فقط به تصویر این مقاله نگاه کنید.

ابعاد و اندازه سیم کارت ها

در مورد اندازه سیم کارتی که نیاز دارید، این به دستگاه شما وابسته خواهد بود، اما منطق عمومی مشابه است - برای اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن، شما نیاز به یک سیم کارت نانو خواهید داشت.

استثنا این است که اگر می‌خواهید از یک eSIM استفاده کنید، در این صورت به طور معمول نیاز به درخواست یک ای سیم دارید - اگرچه بسیاری از شبکه‌ها از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

  1. آیا برای اینترنت 5G نیاز به سیم کارت جدید دارم؟

در اکثر موارد، شما برای دسترسی به شبکه‌های 5G نیاز به سیم کارت جدیدی ندارید - اگر طرح 5G و یک گوشی 5G داشته باشید، سیم کارت فعلی شما باید به شبکه‌های 5G متصل شود.

 

در پایان

می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که سیم‌کارت‌ها از نظر ابعاد فیزیکی نوع گوناگونی دارند. با توجه به مدل دستگاهی که استفاده می کنید اندازه سیم کارت متفاوت است.  برای کسب اطلاعات دقیقتر در مورد هر نوع سیم‌کارت و مشخصات فنی آن، می‌توانید به ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی و فروشندگان سیم کارت مراجعه کنید.


آقای رند، بزرگترین مرجع تخصصی خرید و فروش سیم کارت در ایران

آقای رند بزرگترین و تنها مرجع خرید و فروش سیم کارت های صفر و کارکرده از تمامی اپراتورها در ایران و مستقر در تهران می باشد. همین حالا در آقای رند، می‌توانید به‌صورت رایگان آگهی خود را درج کنید و از تجربه‌ی منحصر به فرد خرید و فروش لذت ببرید!

تهران، بلوار مرزداران، خیابان ابراهیمی، برج الوند، واحد 303 شمالی
اینماد آقای رند انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران(کسب و کار های اینترنتی) آقای رند

© 2023 Aghaye Rond. All Rights Reserved.